Ryssarna står strax ost om Chernogorsk, fast beslutna om att ta Chernarus en gång för alla. Vi är här för att stoppa dem. NATO (2035) står strax väst om huvudstaden där vi precis har upprättat en FOB. Men det är bråttom, ryssarna tågar in mot staden i detta nu. Har du längtat efter ett scenario där det mer eller mindre smäller hela tiden? Då har du kommit rätt.
Detta scenario är ett sk. Sector Control Mission med "ticket bleed". Det gäller att ta sektorer (fem stycken) i staden och hålla dem. När en sida håller majoriteten av sektorerna så kommer den andra sidan "börja blöda" tickets. Varje sida har 200 tickets vid start. När man dör dras tickets från poolen. När någon sida dominerar sektorerna så dras tickets från poolen. Fiende är dubbelt så många som oss till antalet (upp emot 100). Vi kan förvänta oss infanteri och light/heavy armour. Fiendes flygkapacitet är begränsad. Vår AI består av infanteri och light/heavy armour. Players har tillgång till helikoptrar, tre little birds varav två är för transport och en för för CAS. Piloter kommer även kunna transportera AI-grupper efter tasks som ges fortlöpande från support base. Alla grupper är tagna direkt från editorn, så om du undrar vad de har för uttrustning, gå in och kika på den aktuella rollen. Weapons Team motsvarar Weapons Squad, Assault Team motsvarar Assault Squad osv. UAV Operator i Command Team har tillgång till liten drönare samt en YABHON R3 som står på ett flygfält i norr. Det tar ca 15 minuter att reloada YABHON efter landning och anmälan till Range Master. Respawn 30 sek i FOB. Range Master är behjälplig i basen. Kontakt via chatt om ej kontaktbar via prat.
Ni kommer sannolikt känna att ni saknar något. Det finns lådor till höger om hangaren där ni spawnar. Se till att snabbt få på er det ni saknar och vara redo för avmarsch. Fiende är på väg redan från start. I detta scenario är det viktigare med tempo än att man åker iväg med exakt rätt saker. Helo Team bistår med transporter för medevac, resupply osv.
Detta är ett scenario där vi får panga loss tillsammans. Det kommer inte vara "verklighetstroget" i den grad som våra mer genomarbetade scenarion vanligtvis är. Detta är mitt första Sector Control Mission som jag slängt ihop för att kunna testa funktioner i Arma 3. Jag kommer arbeta vidare på konceptet om det funkar bra och är kul för att göra mer genomtänkta/realistiska missions. Även Warlords finns på agendan. Hoppas vi får kul ikväll! //Beck