Registrerar dig på discord med samma namn som du har i steam så vi kan få kontakt med dig. Vissa roller kräver förkunskaper och vi kan även påminna om när spelet startar. Går du inte att få tag i så riskerar du att bli kickad från rollen då vi alltför ofta får bokningar från okända som inte dyker upp. Du kan även få hjälp med att ställa in modpack och teamspeak så du kan prata med oss ingame. Så regga dig på discord så fort du kan. Vi bits inte särskilt hårt. Inbjudan till ASE discordkanal här
Vi kör en repris på denna OP eftersom det var lite tekniskt strul förra gången. Det är åtgärdat så det bör inte vara några problem denna gång. Har även ändrat lite småsaker som saknades samt ändrat och lagt till fler parametrar. Det går nu att välja om det skall krävas ett sjukvårdsmoment för att få tillgång till GRK samt lite fler val på speltid och antal mål som behöver klaras av. Beskrivningen är samma som förra gången Klicka här
Jag har ju insett att det är svårt att genomföra uppdraget när man inte är utbildad i stridstekniken som användes. Här är lite info som jag skrev ihop förra gången. Personal och utrustning Grupperna behöver fyllas upp ordentligt. Hellre två fulla grupper än tre delfyllda. Personal från staben kan behöva fylla ut grupperna vid personalbrist (och det gjorde vi ofta irl, PC fick köra sin bil själv eller terrängen gjorde att prsk ändå inte kunde verka). För varje saknad gruppmedlem är det något vapensystem som inte kan grupperas upp. Hela plutonen var brukarutbildade på varandras specialiteter för att kunna ta över vilken roll som helst om än inte lika effektiva. Detta speglas genom att alla tunga vapen finns i fordonen från start så det är tillgängliga oavsett hur många spelare som deltar. Rollen ni tar innebär bara en förstahandsuppgift. Gruppen till fots kan se ut så här med lite alternativ beroende på uppgift: Radio: 1 man (GC har LR+SR) GRG: 2 man (alternativt Pskott: 2 man) KSP: 1 man (alltid med och har ingen ladd) GRSP: 2 man (Egentligen 3 men arma, alternativt Pskott: 2 man) Rb56(*): 2 man (alternativt Pskott: 2 man) Strvmina 5(*): extrapackning på 5 man (*): Nästan bara vid eldöverfall på framryckande pansar men kan finnas läge att nyttja under detta uppdrag. Som ni ser är det aldrig någon som är utan tung utrustning eller PV. Staben. Består av ett ledningslag på två PC men troligen kommer bara en behövas under spel då grupperna skall fungera självständigt så stf (om det blir någon) kan åka med e-gruppen. Fördelar uppgifter och övervakar så gott det går hur striden fortlöper. PC åker med förarna i tgb11 om den inte behövs för andra transporter (hämta skadade, leverera am, etc) och åker isf med e-gruppen (stf åker då med en av grupperna för de åker aldrig tillsammans. En måste alltid kunna ta över om den andre stryker med) alt med en grupp. Jbef och plsjv utgör all tross och sjukvård ni har tillgång till med sin tgb20. E-gruppen (eldledare, förare/e-signalist) i ratgb1112 kan antingen hänga med PC för elduppgifter eller självständigt understödja en grupp eller leta mål. PC avgör. Prickskyttarna kan fungera som ordonnanser, spaning eller eldunderstöd beroende på vad som behövs. Utrustas med radio från trossen om de skall vara längre bort. Det här låter ju lite rörigt men kombinera bara funktionerna till vad ni tror behövs för de uppgifter ni väljer så blir det nog bra. Taktik Man gör alltid ett rek mot målet för att se var det finns bra positioner och urdragningsvägar. Ser man en öppning att lösa en uppgift tyst så lägger farb +1 (oftast stfGC som har en SR för samband med GC) av sig vad de bär extra så de inte tar med det in till fi utan det finns kvar hos gruppen som lägger sig i understödsposition beredda att släppa lös allt de har om sabotageförsöket blir upptäckt. Hittar man inga riskfria öppningar så grupperar man antingen upp allt man har och bombar skiten ur målet eller om man inte kommer åt nyckelmålen på avstånd så smyger man in så nära man kan för att göra en överraskande och våldsam överkörning av målet. Eller en kombination av de två. Poängen är att överrumpla fienden och undkomma utan att ta skador eller förluster. Lyckas man inte uppnå överraskning så avbryter man och går upp i rök innan fi samlat sig och får effekt med sin vapenverkan. (Och i arma reagerar AI:n väldigt fort så det gäller att dra sig ur geschwint) Grupptaktik för lätta fordon Framryckning med gruppfordon sker genom att man planerar en rutt och bestämmer inom gruppen några kontrollpunkter. Bil 1 (som eg skall ha en grsp eldberedd men det finns ingen sådan i SFP och det funkade dåligt att attacha en medscript) kör ca 400 meter framför det andra. Man stämmer av på radio när man passerar punkterna så man kan hålla ett ungefärligt avstånd utan ögonsamband. Detta är svårare än det låter så ni kommer antagligen att köra närmre varandra med ögonsamband. Vid sammanstöt beskjuter man kontakten intensivt med grsp (ni får tyvärr nöja er med KSP) medans bil 2 grupperar upp sin Rb56 och gör avsittning på något lämpligt ställe för att sedan leda in bil 1 via radio. Man ligger kvar så för att genomföra eldöverfall på förföljare medans man bestämmer en ny rutt. Bil 2 med Rb56 grupperas vid eldöverfall bäst i bakkant på en kulle för att försvåra upptäckt (funkar tyvärr inte i arma. Träffar man en AI utan att slå ut denne så vet den automatiskt var angriparen är) och snabbt kunna backa ner i skydd och försvinna (det funkar iaf). Finns inga bra skydd för fordon så sitter man av och bär fram vapensystemen till fots.